تبلیغات
irnbc.com، طرح ملی ارتقاء فرهنگ سهامداری، سعید مدرسی، تجارت نوین پایندگان، آموزش سهامداری، طرح ملی ارتقاع فرهگ سهامداری، ثبت نام طرح ملی ارتقا فرهنگ سهامداری در استان مازندران، - مصاحبه
درباره وبلاگ

آرشیو

آخرین پستها

نویسندگان

ابر برچسبها

آمار وبلاگ

Admin Logo
themebox

سمه تعالی

متن مصاحبه با جناب آقای مهندس مجتبی نصیری مدیر اجرائی طرح ملی ارتقاء فرهنگ سهامداری در استان مازندران

سئوال : این روزها تبلیغات نسبتا خوبی را در خصوص طرح ملی ارتقاء فرهنگ سهامداری در صدا وسیما و تبلیغات شهری اکثر شهرهای مازندران می بینیم . سئوال اول ما این است که لطفا در رابطه با طرح و تاریخچه آن توضیحاتی را بدهید ؟

جواب : مشارکت مردم در حوزه های مختلف سیاسی ، اقتصادی اجتماعی و فرهنگی یکی از عوامل موثر در موفقیت نظام های مختلف سیاسی در دنیا بوده که تجربه عملی کسب این موفقیت را در کشورخودمان در مشارکت مردم در حوزه های دفاعی و سیاسی در طی 8 سال دفاع مقدس و 30 سال انقلاب بخوبی شاهد می باشیم .

درخصوص مشارکت مردم در حوزه های اقتصادی ، در دنیا  این نوع مشارکت  با ایجاد بستر حضور مردم  در بازار سرمایه و بورس کالا و خدمات تبلور یافته که منافع ایجاد شده در این بازار هم برای مردم و هم برای دولتها بخوبی ملموس است . البته این نکته را اضافه کنم که بازار مالی و بورس کالا وخدمات در کشورهای توسعه یافته نقش های اساسی و حیاتی رو دارند که از جمله این نقش های می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • کاهش تورم
  • افزایش اشتغال
  • رشد اقتصادی
  • افزایش ثروت جمعی
  • و در نهایت رفاه اجتماعی

در کشور ما مشارکت مردم در حوزه ای اقتصادی ، تا یک دهه گذشته تبلور عینی و ملموسی نداشته که با ابلاغ سیاست های اصل 44 قانون اساسی توسط مقام معظم رهبری ، دریچه ای جدید برای مشارکت مردم گشوده شد چرا که در اهداف وسیاست های  ابلاغی  اینچنین آمده است :

  • لزوم شتاب بخشیدن به رشد اقتصاد ملی
  • گسترش مالکیت در سطح عمومی
  • افزایش رقابت پذیری در اقتصاد ملی
  • تشویق اقشار مردم به پس انداز و سرمایه گذاری
  • بهبود در آمد خانوارها
  • افزایش سهم بخش های خصوصی و تعاونی در اقتصاد ملی

پس از ابلاغ سیاست های اصل 44 قانون اساسی که تحولی عظیم در اقتصاد کشور به وجود می آورد، نوبت به راهکار های اجرایی آن رسید که توسط دولت نهم به طور شفاف و واضح موضوع واگذاری شرکت های دولتی از طریق مشارکت مردم مورد تاکید قرار گرفت : واگذاری شرکت های دولتی به بخش خصوصی از دو طریق :

  • 1- بورس
  •     2- سهام عدالت

اما لازمه ورود مردم در بازار سرمایه گسترش فرهنگ سرمایه گذاری و سهامداری در کشور بوده که سازمان بورس کشور بعنوان متولی اصلی بازار سرمایه این مهم را به عنوان یکی از اهداف کلان خود در چشم انداز سازمانی خود مورد توجه قرار داد .

با توجه به پیچیدگی بازار سرمایه و بورس ، حتی بسیاری از افراد تحصیل کرده جامعه نظیر مدیران دولتی و خصوصی، اساتید دانشگاه ها در رشته های اقتصادی ، مالی و مدیریتی به عدم شناخت کافی از این بازار معترف شدند و خواهان فرهنگ سازی و آموزش همگانی شدند  .

اینجا بود که نقش موسساتی که نقش آموزش و فرهنگ سازی در این بازار را بر عهده داشتند  پر رنگ و پر رنگ تر شد و هر چه از ابلاغ این اصل می گذشت نیاز به گسترش فعالیت های این شرکت ها بیشتر می شد .

اما برای گسترش فرهنگ سهام داری به صورت علمی و تخصصی نیاز به آموزشی فراگیر از اهمیت بسیاری برخوردار بود.

با بوجود آمدن این ایده كه برای رشد اقتصادی كشورمان، همانند كشورهای توسعه یافته جهان نیاز است دانش سهامداری را به سر سفره هر ایرانی ببریم تا با استفاده از این دانش تخصصی ریسك سرمایه گذاری در بازار سرمایه را كاهش داده و راه سودآوری در بازار بورس هموارتر و شفاف تر گردد، گروه تخصصی در شرکت تجارت نوین پایندگان تشکیل و در این زمینه آماده فعالیت شد. 

سئوال دوم : آیا این طرح تاکنون جایی اجراء شده است ؟

جواب : قبل از اینکه به این سئوال شما پاسخ بدهم در ادامه مطالب قبلی این نکته رو هم باید عرض کنم که با یك نیم نگاه به وضعیت سهام داری در كشورهای توسعه یافته و مقایسه وضعیت اقتصادی و ثبات قیمت و نرخ بهره بانكی پائین در این كشورها و مقایسه آن با وضعیت درگیر بودن مردم ایران با موضوعات بازار مالی به شكل خاص سهام داری می توان به لزوم وضرورت توانمند سازی مردم و ارتقای سطح فرهنگ عمومی در خصوص بازار سرمایه پی برد. 

نام کشور میزان سهام دار بودن مردم در کشور
انگلستان 60% جمعیت کشور
آمریکا 50% جمعیت کشور
ژاپن 80% جمعیت کشور
ایران 3%جمعیت کشور
 

      اما در جواب این سئوال که آیا این طرح تاکنون جایی اجراء شده عرض میکنم که برای اولین باردر کشور طرح ملی ارتقاء فرهنگ سهام داری با همکاری دستگاهها و نهادهای مرتبط و بخش خصوصی ازجمله ، اداره کل تعاون ، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دانشگاهها در سطح استان گلستان اجراء گردید .

      علی رغم عدم وجود تجربه ای موفق در کشور در اینخصوص ، خوشبختانه این طرح توانسته موفقیت هایی را در این راستا بدست آورد كه قطعا برای طرفین سودمند بوده است. البته نمی شود گفت كه طرحی بدون ایراد، اشكال و ضرر اجرا شود آن هم بصورت آزمایشی قطعا مشكلاتی پیش رو بوده است. 
 

سئوال سوم : اهداف شما و نتایجی که از اجرای طرح ملی ارتقاء فرهنگ سهام داری  در مازندران دنبال می کنید چیست ؟

با توجه به تجربیاتی که از فرایند اجرای طرح در استان گلستان بدست آوردیم و با توجه به توان مدیریتی بسیار بالای مازندران در سطح ملی در بخش های اقتصادی مدیریت کشوری و با توجه به مذاکراتی که با تعدادی از دوستان علاقمند مازندرانی انجام دادیم ، مقرر گردید این طرح با ویرایش و اصلاحات جدید و با همکاری مستقیم دستگاههای اجرایی تخصصی تر در سطح استان مازندران و سراسر كشور با اهداف زیر اجرایی گردد : 

  • ایجاد زمینه مشارکت نیروی کار و بخصوص جوانان در فعالیت های اقتصادی و بازار سرمایه
  • ایجاد فرصت اشتغال جوانان در بازار سرمایه
  • افزایش توان درآمدی افراد و خانوارها از طریق توانمند سازی آنان در ورود به بازار سرمایه
  • جمع آوری سرمایه های خرد افراد و خانوارها
  • ایجاد صندوق های سرمایه گذاری مشاع در قالب شرکت های تعاونی و یا سهامی از طریق اعطای تسهیلات و جذب سرمایه های خرد
  • ایجاد امکان پشتوانه های مالی در استانها در راستای اجرای طرح های منطقه ای و ملی
  • ایجاد اشتغال پایدار از طریق تقویت بنگاههای اقتصادی کوچک و بزرگ
  • ایجاد اشتغال در قالب شرکت های تعاونی نوین شامل شرکت های تعاونی سرمایه گذاری بورسی و فرابورسی

سئوال چهارم : اقداماتیکه در مازندران انجام داده اید را چطور ارزیابی می کنید ؟

مجموع اقدامات را اگر بخواهم توضیح بدهم باید به دو بخش تقسیم کنم  بخش اول اقداماتیکه در سطح عمومی انجام داده ایم دوم اقداماتیکه در سطح دولتی انجام داده ایم . در سطح عمومی صدا و سیما همکاری خوبی را انجام داده که تبلیغات طرح ملی فرهنگ سهامداری رو حتما این شبها می بینید . در سطح تبلیغات شهری در اکثر شهرهای استان تبلیغات داشتیم  . با ان جی او ها و یا سازمان های مردم نهاد و تشکل های استان جلسات خوبی داشتیم و بعضی از این تشکل ها هم اکنون همکاری خوبی را با ما دارند.

در سطح دولتی تا بحال مذاکرات متعددی را با مدیران دستگاههای مختلف استان از جمله اقتصاد و دارایی کار و امور اجتماعی هلال احمر ، تعاون داشتیم که لازم است در اینجا از همکاری همه این دستگاهها بخصوص مدیریت محترم سازمان اقتصاد و دارایی استان که متولی اصلی بازار سرمایه در استان است و همچنین از زحمات بی شاعبه جناب آقای مهندس توكلی مدیرعامل شركت سرمایه گذاری سهام عدالت استان و اعضاء هیات مدیره این شركت كه بیوقفه و شبانه روزی در حال تلاش در جهت هر چه بهینه تر اجرا شدن این طرح هستند و مدیران دلسوز و توانمند شركت های تعاونی سهام عدالت شهرستان ها و همینطور مدیران دفاتر خدمات ارتباطی در سطح استان تشکر کنیم . مکاتبات و مذاکرات متعددی را با مدیران استانداری مازندران هم داشتیم که النهایه منجر به صورتجلسه ای شد که تاکید بر اجرای طرح و حمایت از آن و تشكیل شورای طرح ملی ارتقاء فرهنگ سهامداری در استان را داشت که لازم است از جناب آقای فرزانه معاونت محترم برنامه ریزی استانداری تشکر ویژه داشته باشیم .

سوال پنجم : اخیرا از طریق برخی افراد در ستادهای ثبت نام و یا برخی وبلاگ های اینترنتی، از زبان معترضینی که در استان گلستان از اجرای طرح ناراضی بوده اند صحبت های مبنی بر عدم اجرای تعهدات شرکت و در خصوص شخص شما در استان گلستان شنیدیم شما چه پاسخی در این خصوص دارید ؟

جواب :: همانطور كه پیش تر اشاره شد اهداف طرح كاملا مشخص است و مورد توجه و تائید سازمان متولی بورسی می باشد كه مستندات مربوطه را بر روی سایت در بخش مستندات قرار دادیم كه مازندرانی های عزیز می توانند به این منبع مراجعه نمایند.

در مجموع به چند نکته اساسی اشاره می کنم و قضاوت را به شنوندگان این صحبت ها و خواندگان می سپارم

  1. انتقاد از اجرای چنین طرحهایی در كشور وجود داشته و دارد . شما طرح بسیار مهم هدفمند كردن یارانه ها را در كشور ببینید كه علی رغم تاكید مقام معظم رهبری بر اجرای آن باز مهم انتقادات و سنگ اندازی هایی برای اجراء آن در كشور وجود دارد .
  2. با توجه به اینكه در  استان گلستان در دوره آموزش عمومی 3500 نفر و در دوره آموزش تخصصی 850 نفر شركت كردند ، لذا بطور طبیعی از این تعداد یك عده معترض نیز وجود دارد كه یا به نوع نوت بوك و یا به نرم افزار های ارائه شده یا به نحوه آموزش اعتراض دارند و اگر این اعتراض در سطح گسترده ای بود طبیعتا پای دستگاههای قضایی و امنیتی و نیروی انتظامی استان باز می شد كه همانطور میدانید این طرح دو سال در استان اجراء شد و هیچ اتفاق قضایی و یا اطلاعاتی و امنیتی برای شركت ایجاد نشد . پس معلوم می شود این اعتراضات در سطح گسترده ای نبوده است
  3. مهم ترین دستگاههای اجرایی كه در استان گلستان در این طرح مشاركت داشته و یا از این طرح حمایت كرده اند سازمان بورس و اوراق بهادار ،  شركت بورس ، استانداری اداره كل تعاون دانشگاه ارشاد اسلامی بنیاد توسعه كار آفرینی استان بوده است كه نه تنها هیچ گونه مخالفت  و حتی تذكر كتبی از سوی حامیان و یا مشاركت كنندگان طرح به این شركت داده نشده بلكه حمایت های زیادی از این دستگاهها از اجرای طرح ملی ارتقاء فرهنگ سهام داری در استان انجام شده است .
  4. بالاترین مرجع استان كه با این طرح در ارتباط بوده استاندار محترم استان جناب آقای مهندس محمودی زاده بوده كه هم اكنون معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت كشور می باشد . ایشان نه تنها در استان گلستان حامی طرح بوده بلكه طی نامه ای به استان مازندران تاكید بر اجرای طرح در این استان نیز نموده است .

در مجموع می خواهم عرض كنم كه دیده شده این افراد با استفاده ابزاری از نام دستگاه های امنیتی سعی كردند تا افكار مردم را نسبت به نقطه نظرات فردی خود جلب كنند. خوشبختانه كشور از دستگاه های امنیتی بسیار قدرتمندی برخوردار است، در صورتیكه شركتی مرتكب تخلف شود بلافاصله جلوی فعالیت آن را خواهند گرفت نه اینكه بعد 3 سال فعالیت مختص به طرح ملی ارتقاء فرهنگ سهامداری دستگاه های مربوطه كاری انجام ندهند. پس تكیه بر اینكه این شركت دارای چنین پرونده هایی نزد این ارگان ها می باشد كاملا كذب است.

اگر می بینید اینچنین در سطح وزارتخانه ای و كشوری از طرح حمایت می گردد نتیجه فرایند های اجرایی انجام شده در هر دو فاز طرح در استان گلستان است. طبعا عزیزان می دانند در اجرای آزمایشی مشكلاتی از قبیل ، عدم هماهنگی های لازم بین متولیان و دستگاه ها ، مغایرت تئوری ها با فعالیت های عملی وجود دارد و این خود باعث اعتراض برخی افراد می گردد. كه البته لازم است عنوان شود مهمترین نقطه ضعف اجرای طرح در استان گلستان برگزاری دوره های تخصصی بصورت مجازی بوده كه با استفاده از كمك ها و حمایت هائی كه از طرح در حال صورت پذیرفتن است در استان مازندران و سایر استان ها دوره های آموزشی طرح ملی ارتقاء فرهنگ سهامداری كه بی شك در آینده هر ایرانی تاثیرگذار خواهد بود در راستای تحقق شعار هر ایرانی = یك سهامدار بصورت كاملا حضوری برگزار خواهد شد.

این موارد از دید ما مهمترین مواردی است كه در سرنوشت طرح در استان مازندران تاثیرگذار خواهد بود و مردم عزیز می توانند به آن تكیه نمایند، در خصوص الباقی صحبت هائی كه مطرح است عرض می كنم به شدت دستگاه های امنیتی و نظارتی حتی بورسی كشور بر روی اجرای طرح كه با هزینه ای بالغ بر 350 میلیون تومان در استان مازندران آغاز گردیده است حتی بر روی مدیران، سهامداران و اعضاء شركت تجارت نوین پایندگان به عنوان مجری و حامی مالی طرح در سطح كشور، كنترل و نظارت دارند و صحت مواردی كه عنوان می شود در خصوص تسهیلات و نرخ نوت بوك و الباقی موارد گفته شده توسط دستگاه ها قطعا مورد بررسی قرار خواهد گرفت و قطعا هم نقدهائی با عدله محكم، مستند و علمی بر روند اجرائی طرح حتی بر مدیران شركت وارد خواهد بود كه این شركت متعهد است به این عده ، تا اصلاحات لازم را انجام دهد. ( البته اگر خصومت های شخصی افراد را با مدیران این شركت به دلایل مختلف در نظر نگیرید )

در انتها عرض می كنم با تكیه بر گفته مولا علی (ع) ، ما آمدیم تا ماهی گیری را یاد بدهیم نه ماهی خوردن را، حال اگر افرادی در این بین نتوانند بهره كافی را ببرند قطعا ما مقصر نخواهیم بود